Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurto on Suomessa ennennäkemätön rikoskokonaisuus. Tällä sivulla käydään läpi erilaisia mahdollisuuksia, mitä prosessissa voi tapahtua uhrien näkökulmasta.
Rikosasian käsittely käräjäoikeudessa on päättynyt, ja ratkaisu on julkaistu Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuden verkkosivuilla. Rikosasian käsittely on nyt vireillä Helsingin hovioikeudessa.
Valtiokonttori on avannut oman asiointikanavan Vastaamo-tietomurron uhreille. Valtiokonttori on aloittanut Vastaamoon liittyvien korvaushakemusten käsittelemisen.
Jos tarvitset tukea tai käytännön neuvoja rikosprosessissa, ota yhteyttä Rikosuhripäivystys 116 006 -puhelinpalveluun tai RIKUchatiin. Kaikki palvelumme ovat maksuttomia. Usein kysyttyjä kysymyksiä alempana tällä sivulla ⏬
Käräjäoikeus tuomitsi keväällä 2024 Aleksanteri Kivimäen tietomurrosta ja sitä seuranneista tapahtumista. Tuomiosta on valitettu Helsingin hovioikeuteen. Rikosasian tuomioistuinkäsittely jatkuu hovioikeudessa syyskuussa 2025.
Poliisi lähetti kirjeen asianomistajille toukokuussa 2025 – toistakin henkilöä epäillään kiristyksestä ja tietojen levittämisestä
Tammikuussa 2025 otettiin Virossa kiinni toinen henkilö, jota epäillään avunannosta psykoterapiakeskus Vastaamon kiristyksessä ja asiakkaiden tietojen levittämisessä. Poliisin esitutkinta on nyt valmistumassa ja kokonaisuus siirtyy syyteharkintaan eli syyttäjän arvioitavaksi 19.5. Lue poliisin tiedote
Poliisi on lähettänyt 8.5.2025 kirjeen (postissa tai digitaalisena Suomi.fi-palvelussa) noin 9000 Vastaamon asiakkaalle, jotka on aiemmassa rikosprosessissa todettu asianomistajiksi. He ovat antaneet lausumansa ja esittäneet vaatimuksensa alkuperäisessä esitutkinnassa.
Epäiltyjä rikosnimikkeitä ovat:
- Avunanto törkeään yksityiselämää loukkaavaan tiedon levittämiseen, jonka asianomistajina on noin 9000 Vastaamon asiakasta
- Avunanto törkeän kiristyksen yritykseen, jonka asianomistajana on Vastaamo (tässä rikosnimikkeessä asianomistajana on siis vain psykoterapiakeskus Vastaamo, eivätkä ne henkilöt, joiden tiedot vietiin)
Miksi kirje lähetettiin ja mitä siinä kerrotaan? Kirjeessä poliisi kertoo vastaanottajalle, että tämä on asianomistajana avunannossa törkeään yksityiselämää loukkaavaan tiedon levittämiseen.
Kirjeessä kerrotaan, että asianomistajan ei tarvitse tehdä rikosilmoitusta tai muita toimenpiteitä asiaan liittyen.
Mitä seuraavaksi tapahtuu? Tapaus siirtyy syyteharkintaan 19.5. Syyteharkinnassa syyttäjä päättää, nostaako hän syytteen.
Sain kirjeen, mitä minun kannattaa tehdä? Sinun ei tarvitse tehdä mitään tässä vaiheessa. Olet aiemmin pääjutun yhteydessä antanut lausuman ja vaatinut rangaistusta. Nämä ovat edelleen voimassa.
Voinko saada lisää korvauksia, jos toinenkin epäilty todetaan syylliseksi? Et voi saada samasta asiasta korvausta kahta kertaa. Toisen rikosepäillyn siirtyminen syyteharkintaan ei vaikuta Valtiokonttorin korvauksiin. Kannattaa seurata myös Valtiokonttorin viestintää.
Jos olet tehnyt asiassa sovintosopimuksen, kannattaa kysyä lisätietoja sopimuksen tehneestä lakitoimistosta.
Käräjäoikeus erotti aiemmassa Kivimäen oikeudenkäynnissä uhrien vahingonkorvausvaatimuksia koskevat asiat käsiteltäväksi erillisessä prosessissa. Sen aikataulusta ilmoitetaan myöhemmin.
En ole saanut kirjettä, mutta olen asianomistaja – mitä voin tehdä? Kirje on lähetetty 8.5.2025 sähköisenä Suomi.fi-palvelun kautta heille, joilla kyseinen palvelu on käytössä.
Pääset lukemaan Suomi.fi-palvelun viestejä osoitteessa suomi.fi/viestit
Muille asianomistajille kirje on lähetetty paperikirjeenä, ja sen saapumisessa saattaa kestää parikin viikkoa.
Rikosprosessi tietomurtajaa vastaan ja erillinen oikeudenkäynti asianomistajien korvausvaatimuksista
Rikosasian käsittely käräjäoikeudessa on päättynyt, ja ratkaisu on julkaistu Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuden verkkosivuilla. Rikosasian käsittely on nyt vireillä Helsingin hovioikeudessa.
Käräjäoikeus päätti jo oikeudenkäynnin alussa erottaa uhrien vahingonkorvausvaatimuksia koskevat asiat käsiteltäväksi erillisessä prosessissa. Sen aikataulusta ilmoitetaan myöhemmin.
Syyttäjän kirje asianomistajille huhtikuun 2024 lopulla
Syyttäjälaitos on lähettänyt kirjeen noin 10 000 ihmiselle, joiden osalta on tehty päätös esitutkinnan rajoittamisesta. Päätös on tehty 5.4.2024.
Miksi sain kirjeen? Suurin osa kirjeen saaneista on henkilöitä, jotka eivät ole tehneet rikosilmoitusta. Sähköpostiosoitteeseen, joka syyttäjän tietojen mukaan kuuluu sinulle, on kuitenkin syksyllä 2020 lähetetty kiristysviesti. Poliisi ei ole tarkemmin selvittänyt, oletko ollut asiakkaana. Osoitteesi löytyminen kiristäjältä voi liittyä siihen, että esimerkiksi Kela tai kunnat ovat ohjanneet asiakkaita Vastaamoon. Lisäksi syyttäjällä on tieto vain siitä, mihin sähköpostiosoitteisiin viesti on yritetty lähettää, mutta syyttäjä ei tiedä onko viesti tullut perille.
Pitääkö minun tehdä jotain? Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Halutessasi voit kuitenkin tarkistaa, mitä tietoja sinusta on ollut tallennettuna Vastaamon asiakasrekisterissä, ja arvioida sen perusteella tilannetta uudelleen. Ohjeet omien tietojen tarkistamiseen ovat alempana tällä sivulla Usein kysyttyjä kysymyksiä -kohdassa.
Mistä saan lisätietoa? Lue tältä sivulta usein kysyttyjä kysymyksiä. Siellä on esimerkiksi kerrottu, miten voit selvittää, mitä tietoja sinusta on ollut Vastaamon asiakasrekisterissä. Voit myös soittaa Rikosuhripäivystys 116 006 -puhelinpalveluun tai tulla keskustelemaan RIKUchattiin.
Voinko hakea vahingonkorvauksia Valtiokonttorilta? Voit hakea rikosvahinkokorvausta, jos olet tehnyt rikosilmoituksen tai saanut syyttäjän kirjeen ja päätöksen esitutkinnan rajoittamisesta huhtikuussa 2024. Korvauksen saaminen edellyttää lisäksi, että olet antanut poliisille esitutkinnassa lausuman, jossa olet vaatinut korvausta tai olet vaatinut korvauksia rikoksentekijältä vahingonkorvauskanteella tai sovintosopimuksella. (7.5.2025)
Tähän ja muihin Valtiokonttorin maksamia korvauksia koskeviin kysymyksiin on vastauksia Valtiokonttorin verkkosivuilla.
Voinko nostaa itse syytteen? Ota suoraan yhteyttä lakimieheen selvittääksesi asia.
Miksi minulle ei ole aiemmin kerrottu, että olen Vastaamon asiakas? Poliisille selvisi vasta tutkinnan loppuvaiheessa, kenelle kiristysviesti on lähetetty. Ennen sitä poliisin tieto uhreista perustui Vastaamon asiakkaiden tekemiin rikosilmoituksiin. Tämä johtui siitä, että korkein oikeus päätti, ettei tietoja Vastaamon asiakkaista voi luovuttaa poliisille ilman asiakkaan suostumusta. Tämän vuoksi poliisi teki linjauksen, että tutkinta tehdään asiakkaiden tekemien rikosilmoitusten perusteella. Poliisi kannusti julkisuuden kautta uhreja tekemään rikosilmoituksia. Siinä vaiheessa, kun tarkempi tieto kiristysviestien lähettämisestä selvisi muuta kautta, poliisi ei voinut enää tavoitella mahdollisia asiakkaita, koska uhreja oli niin paljon. Viranomaiset eivät myöskään halunneet pakottaa ketään mukaan prosessiin, koska tiedossa oli, että kaikki uhrit eivät siihen halua osallistua. (päivitetty 26.4.2024)
Usein kysyttyjä kysymyksiä
Vahingonkorvausvastuu voi olla usealla taholla
Tietomurtaja ei ole ainoa taho, joka saattaa olla vahingonkorvausvelvollinen tapauksessa. EU:n tietosuoja-asetus määrittelee organisaatioille henkilötietojen keräämistä, säilytystä ja hallinnointia koskevat vaatimukset, joiden laiminlyömisestä voi seurata sanktioita. Asetuksessa on määritelty myös kaksi roolia, jotka hoitavat henkilötietojen käsittelyä. Rekisterinpitäjä päättää henkilötietojen käsittelytarkoituksesta ja -tavasta, ja henkilötietojen käsittelijä säilyttää ja käsittelee tiedot rekisterinpitäjän puolesta.
Vastaamo on toiminut pääasiassa tietomurrossa vuotaneiden henkilötietojen rekisterinpitäjänä. Poikkeuksen tähän muodostaa tilanteet, joissa terveydenhuollon organisaatio on ostanut Vastaamolta palveluja – tällöin rekisterinpitäjä on ollut tämä kyseinen terveydenhuollon organisaatio, kun taas Vastaamo on toiminut henkilötietojen käsittelijän roolissa.
Tietosuoja-asetuksen mukaisesti Vastaamolla rekisterinpitäjänä on ollut vastuu tietosuojasta. Niinpä myös Vastaamoon on kohdistettu oikeustoimia, koska sen on katsottu rikkoneen tätä vastuutaan. Yritysten osalta sanktiointi tietosuojarikoksissa on toteutettu hallinnollisilla seuraamuksilla. Julkisoikeuden professori Tomi Voutilainen Itä-Suomen yliopistosta kertoi keväällä 2021, että siinä missä tietomurtajan osalta asiaa käsitellään vahingonkorvauslain perusteella, Vastaamon osalta asiaa käsitellään tietosuoja-asetuksessa säädettyjen vahingonkorvaussäännösten perusteella.
Voutilainen huomauttaa, että Vastaamon ja tietomurtajan korvausvastuu ei koske samoja vahinkoja. Esimerkiksi tietomurtajan aiheuttama vahinko, joka ei ole enää rekisterinpitäjään sidoksissa, ei ole rekisterinpitäjän vastuulla. Tämän eron tiedostaminen on oleellista myös tapauksen uhrien näkökulmasta, sillä Vastaamoa ja tietomurtajaa koskevat vahingonkorvausprosessit ovat keskenään varsin erilaisia.
Vastaamo haettiin helmikuussa 2021 konkurssiin ja sen liiketoiminta myytiin helmikuussa toiselle yhtiölle. Miljoonien eurojen velat jäivät Vastaamolle. Lue lisää: Vahingonkorvausten hakeminen Vastaamon konkurssipesältä
Tietosuojavaltuutetun toimisto totesi joulukuussa 2021, että Vastaamo on rikkonut yleisen tietosuoja-asetuksen säännöksiä, ja määräsi sille hallinnollisen seuraamusmaksun. Tietosuojavaltuutetun toimisto: Psykoterapiakeskus Vastaamolle seuraamusmaksu tietosuojarikkomuksista
608 000 euron seuraamusmaksu määrättiin maksettavaksi valtiolle, joten siitä ei seuraa suoraan korvauksia uhreille. ”Hallinnollinen sakko on konkurssissa viimesijainen saatava. Seuraamusmaksu ei siis pienennä muihin konkurssisaataviin, kuten mahdollisiin vahingonkorvauksiin käytettävissä olevia varoja”, tietosuojavaltuutetun päätöksessä kirjoitetaan.
Mikä on Vastaamon vastuu?
Vastaamon asiakkailla on oikeus tarkistaa, mitä tietoja itsestä on tallennettuna yrityksen rekisteriin. Koska Vastaamon toiminta on lakannut, siellä ei enää säilytetä asiakastietoja. Jos olet ollut Vastaamon asiakkaana kunnan, kuntayhtymän, sairaanhoitopiirin tai muun vastaavan organisaation kautta, voit pyytää asiakastietosi kyseiseltä organisaatiolta.
Kaikki muut asiakastiedot on siirretty Kelan arkistoitavaksi. Kelasta asiakas voi tehdä tietopyynnön suojatulla sähköpostilla: Ohje tietopyynnön tekemiseen Kelasta
Tietosuoja-asetuksen perusteella Vastaamo on rekisterinpitäjänä vastuussa sekä tietomurron aineellisista että sen aineettomista vahingoista, jos sen katsotaan laiminlyöneen tietosuoja-asetusta. Aineellinen vahinko voi viitata esimerkiksi taloudelliseen menetykseen ja aineeton taas esimerkiksi henkiseen kärsimykseen. Tässä tapauksessa kyseeseen voivat tulla molemmat vahingon muodot.
Lue lisää: Vahingonkorvausten vaatiminen Vastaamon konkurssipesältä
Konkurssi ei vaikuta niiden uhrien tilanteeseen, jotka on lähetetty esimerkiksi sairaanhoitopiiristä hoitoon Vastaamoon. Näissä vastuussa on lähettänyt sairaanhoitopiiri, jolle vahingonkorvausvaatimus on esitettävä tietosuoja-asetuksen perusteella.
Sairaanhoitopiirien rooli ja vastuu tietomurrossa
Jotkut sairaanhoitopiirit ovat lähettäneet asiakkaita Vastaamon palveluihin. Sairaanhoitopiirit ovat silloin toimineet itsenäisinä rekisterinpitäjinä, ja Vastaamo on toiminut henkilötietojen käsittelijänä sairaanhoitopiirien lukuun.
Tietosuojavaltuutetun toimisto on selvittänyt niiden rekisterinpitäjien henkilötietojen käsittelyä, joiden lukuun Vastaamo on toiminut käsittelijänä, ja antanut joillekin rekisterinpitäjille huomautuksen.
Tietosuojavaltuutetun toimiston verkkosivuilta löytyy lisätietoa vahingonkorvausten vaatimisesta. Sivulla neuvotaan muun muassa ensisijaisesti esittämään korvausvaatimukset suoraan tietosuoja-asetusta rikkoneelle rekisterinpitäjälle tai henkilötietojen käsittelijälle. Lue lisää: Tietosuojavaltuutettu: Vahingonkorvausten vaatiminen tietosuoja-asetuksen rikkomisesta
Mikäli vastuullinen taho, esimerkiksi sairaanhoitopiiri, on sote-uudistuksen jälkeen hyvinvointialueen hallinnoima, voi vaatimuksen lähettää hyvinvointialueelle tai HUS-yhtymälle. Vaatimus kannattaa toimittaa aina kirjaamon osoitteeseen.
Miten tästä eteenpäin?
Uhrien oikeutta saada korvaus rikokseen perustuvasta vahingosta on suojattu erityissääntelyllä. Vahingonkorvausvelvollisuus ei vanhene sinä aikana, kun syyte on nostettuna, asia on käsittelyssä tuomioistuimessa tai syytetty on valittamassa päätöksestä hovioikeuteen tai korkeimpaan oikeuteen. Erityissääntely perustuu siihen, että oikeudenkäynnit ja niihin liittyvät valitusprosessit voivat pitää asiaa vireillä pahimmillaan vuosia.
Tässä vaiheessa kannattaa seurata erityisesti Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuden viestintää: Vastaamo-kokonaisuuden tuomioistuinkäsittely Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa