Nettikauppahuijaukset
Nettikauppa- eli verkkokauppahuijaukset koskettavat yhä useampaa suomalaista – niin ostajan kuin myyjänkin roolissa. Moni joutuu miettimään esimerkiksi, mistä voi kysyä apua, kannattaako tehdä rikosilmoitus ja onko mahdollista saada rahat takaisin.
Huijaukset luotettavan näköisissä verkkokaupoissa
Ostosten tekeminen verkossa on nykyään hyvin yleistä ja erilaisia nettikauppoja löytyy joka lähtöön. Verkkokauppojen paljous tarjoaa myös huijareille hyvän ympäristön toimia, sillä luotettavan verkkokaupan erottaminen huijaussivusta voi olla vaikeaa.
Tyypillisiä verkkokauppahuijauksia :
- Tilattu ja maksettu tuote ei koskaan saavu
- Tilattu tuote ei vastaa kuvausta (ulkonäkö, koko, laatu, valmistusmaa ja niin edelleen.)
- Huijaussivustolle syötetyt maksukorttitiedot joutuvat vääriin käsiin ja mahdollistavat myöhemmän väärinkäytöksen
Miten luotettavan verkkokaupan tunnistaa?
- Yrityksen ja sen asiakaspalvelun yhteystiedot ovat selvästi löydettävissä
- Jos yritys on suomalainen, sen y-tunnuksen tulee näkyä verkkokaupassa
- Jos verkkokaupan luotettavuus mietityttää, voit etsiä muiden käyttäjien kokemuksia esimerkiksi Google-haulla tai käyttää esimerkiksi Scamadviser-palvelua luotettavuuden arvioimiseksi
- Ostaminen on turvallisempaa, jos voit käyttää sellaisia maksutapoja, jotka eivät edellytä pankki- tai luottokorttitietojen luovuttamista sivustolle. Tällaisia maksutapoja ovat esimerkiksi PayPal ja Mobilepay.
Varoitusmerkkejä mahdollisesta huijauksesta:
- Sekavat tai huonolla kielellä kirjoitetut verkkosivut
- Puuttuvat yhteystiedot, ei asiakaspalvelua
- Verkkokauppa myy tuotteita huomattavan halvalla kilpailijoihin nähden tai mainostaa tuotteita, jotka ovat kilpailijoilta loppu
- Verkkokaupasta ei löydy käyttäjien kokemuksia esimerkiksi Google-haulla
Yksityisten välinen kauppa verkossa
Verkon välityksellä käydään runsaasti kauppaa myös yksityisten välillä erilaisilla alustoilla (esim Tori.fi, Facebookin Marketplace ja muut sosiaalisen median myyntiryhmät). Verkkovälitteinen kaupankäynti on parhaimmillaan helppoa ja sujuvaa, mutta verkon kauppapaikat ovat myös huijareiden suosiossa.
Ostajaan kohdistuvat huijaukset
- Maksettu tuote jää saamatta. Tähän voit varautua sopimalla esimerkiksi postituksesta postiennakkoa käyttämällä.
- Tuote ei vastaa luvattua esimerkiksi kunnon puolesta. On hyvä muistaa, että kuluttajansuojalainsäädäntö ei koske yksityisten henkilöiden välistä kauppaa. Onkin hyvä pyrkiä varmistamaan etukäteen ostettavan tuotteen kunto esimerkiksi valokuvin.
- Varastetun tai väärennetyn tavaran myynti. Käytetyn tavaran kaupassa voi olla riski ostaa tietämättään varastettua tavaraa. Hälytyskellojen tulisi soida, mikäli myytävä tuote on arvokas, mutta myyjällä ei ole esittää minkäänlaista todistusta sen aitoudesta tai alkuperästä.
Myyjään kohdistuvat nettikauppahuijaukset
Jos myyt tavaraa verkossa, kannattaa tiedostaa, että huijausyritysten kohteeksi saattaa joutua myös myyjä. Huijari voi esimerkiksi jättää tuotteen maksamatta tai yrittää johdatella sinut kauppapaikan (esim Tori.fi) ulkopuoliseen palveluun.
Nämä ovat tavallisimpia myyjään kohdistuvia huijaustapoja:
- Tuotteen maksamatta jättäminen. Huijari voi luvata maksaa tuotteen hiukan myöhemmin tai jopa esittää tekaistuja kuitteja tehdyistä maksuista.
- Maksupalveluhuijauksissa tuotteen ostajana esiintyvä huijari väittää maksaneensa tuotteen jonkin maksupalvelun kautta. Huijari lähettää linkin väitettyyn maksupalveluun, johon myyjää pyydetään rekisteröitymään ja syöttämään korttitietonsa. Todellisuudessa ”maksupalvelu” on huijaussivu ja tarkoituksena on saada kalasteltua myyjän pankki- tai korttitiedot.
- Kuriiripalveluhuijauksissa ostaja lähestyy myyjää pikaviestisovelluksen avulla ja tarjoutuu ostamaan tuotteen, mutta pyytää kuljetusta kuriirifirman kautta. Myyjälle lähetetään uskottavan näköinen linkki kuriiripalvelun sivulle, joka on kuitenkin huijaus. Huijaussivulle pyydetään täyttämään pankki- tai luottokorttitiedot, jotka näin ollen päätyvät huijarille. Kuriiripalveluhuijauksissa myyjältä voidaan yrittää periä myös maksuja erilaisin verukkein. Näitä voivat olla esimerkiksi erilaiset kuljetettavan tavaran vakuutukset ja pantit. Mikäli myyjä haluaa tässä vaiheessa perua kaupat, huijari voi yrittää luoda painetta syyttämällä tätä esimerkiksi sopimusrikkomuksista
Miten voit suojautua huijauksilta myyjänä?
- Käytä postiennakkoa tavaraa lähettäessäsi tai odota, että maksu näkyy tililläsi ennen kuin lähetät tavaran.
- Älä suostu vastaanottamaan maksuja tuntemattomien sovellusten kautta. Käytä luotettavia palveluita (tilisiirto, mobilepay, paypal jne.) maksujen vastaanottamiseen.
- Älä suostu lähettämään tavaraa ostajan ehdottamien kuriiripalveluiden kautta, vaan suosi tunnettuja, luotettavia toimittajia.
- Esimerkiksi Tori.fi-kauppapaikalla on oma ToriDiili-palvelunsa, jossa maksut, toimitus ja viestintä tapahtuvat alusta loppuun Tori.fi-palvelun omassa järjestelmässä.
Mitä tehdä, jos olet joutunut huijatuksi?
- Jos epäilet, että pankki- tai korttitietosi ovat voineet joutua huijarin käsiin, ole välittömästi yhteydessä pankkiisi.
- Säästä kaikki mahdollinen todistusaineisto, kuten huijarin kanssa käydyt viestit, kuitit maksuista jne.
- Tee rikosilmoitus poliisille
Jos tarvitset tukea tai käytännön neuvoja rikosprosessiin, voit soittaa Rikosuhripäivystys 116 006 -puhelinpalveluun tai tulla keskustelemaan RIKUchattiin (avautuu sivun oikeasta alakulmasta).
Lue lisää
Nettihuijaus voi tapahtua kenelle tahansa
Jos olet joutunut huijatuksi, on tärkeä tiedostaa, ettet ole yksin ja apua on tarjolla. Lue lisää erilaisista huijauksista
Identiteettivarkaudet
Varastettuja henkilötietoja käytetään luvattomiin tarkoituksiin. Toimi näin, jos joudut identeettivarkauden uhriksi | Sometili kaapattu